BEEL BLOG SI
Kratka zgodovina e-koles
Večina nas bo pomislila, da je električno kolo izum sodobnega časa, čeprav temu ni tako. Iz knjige Electric Bike Book lahko povzamemo, da se je ideja o tem prevoznem sredstvu porajala že davno in da je prvo električno kolo ugledalo luč sveta že leta 1890.

Prva električna kolesa so se pojavila že v 1890-ih in so dokumentirana v različnih patentih iz ZDA. Po navedbah iz Wikipedie so decembra 1895 Ogdenu Boltonu Jr., odobrili patent za kolo napajano z baterijo s “6-polnim motorjem s krtačkami in komutatorjem na enosmerni tok, ki je integriran v zadnje kolo”. Kolo ni imelo nobenih prestav in motor je lahko vlekel do 100 amperov iz 10 voltne baterije.
Dve leti kasneje, 1897, je Hosea W. Libbey iz Bostona izumil električno kolo z “dvojniž električnim motorjem”. Motor je bil oblikovan tako, da se je montiral na pogonsko os. Po temu modelu so se kasneje v 1990-ih zgledovali tudi pri Giantu z Lafree elekteičnimi kolesi.
Leta 1898 je Matthew J. Steffens patentiral električno kolo, ki je za pogon uporabljalo jermen, ki je bil napeljan ob zunanjem robu zadnjega kolesa. V letu 1899 pa je John Schnepf patentiral pogon, ki je za prenos moči uporabljal valjčke, ki so silo s trenjem prenesle na zadnje kolo. Schnepfov izum je kasneje v letu 1969 dodelal G.A. Wood Jr., ki je s pomočjo prestav, skupaj povezal štiri manjše elektromotorje.
V letu 1992 je podjetje Vector Services Limited na trgu ponudilo električno kolo Zike. Kolo je vsebovalo nikelj-kadmijeve baterije, ki so bile vgrajene v okvir kolesa in le 850g težek elektromotor s trajnim magnetom. Čeprav je bilo za svoje čase to kolo zelo tehnično dovršeno, je bilo leta 1992 na trgu komaj kaj serijsko proizvedenih električnih koles. Senzorji navora in kontrolerji za moč so se začeli razvijati šele v sredini devetdesetih. Njihova proizvodnja se je med leti 1993 in 2004 povečala za 35%. V letu 1995 je proizvodnja klasičnih koles že začela upadati.
Nekatera cenejša električna kolesa so za delovanje še vedno uporabljala težke svinčene baterije, novejši modeli pa so že prehajali na lažje nikelj-kadmijeve ali litij-ionske baterije, ki ponujajo višjo energetsko gostoto. Zmogljivost je bila odvisna od proizvajalca, toda v splošnem se skozi leta razvoja domet in hitrost povečujeta.
Do leta 2001 so prišli v splošno uporabo termini, ki jih še danes uporabljamo v svetu e-koles: e-kolo, pedelec, kolo z asistenco, kolo z elektromotorjem, ipd.
Leave a reply